Adun Kelantan bakal dapat kenaikan gaji

KOTA BARU: Anggota Dewan Undangan Negeri Kelantan mungkin mendapat kenaikan gaji antara RM3,000 hingga RM5,000 sebulan.

Timbalan Menteri Besar Kelantan, Datuk Mohd Amar Nik Abdullah berkata, dia akan membuat cadangan untuk menaikkan gaji wakil rakyat negeri itu pada persidangan DUN yang akan bersidang pada minggu depan.

Beliau berkata, ini adalah masa yang tepat untuk semua pemimpin kanan dan juga wakil rakyat di negeri ini menerima kenaikan kerana ADUN Kelantan adalah antara negeri yang mempunyai gaji rendah.

"Terdapat jurang dalam hal gaji yang diterima oleh ahli majlis eksekutif Kelantan berbanding dengan gaji di negeri lain.

"Oleh itu, kami merancang untuk membangkitkan perkara itu pada persidangan DUN minggu depan," katanya kepada pemberita selepas persidangan Dewan Undangan Negeri, di sini, hari ini.

Sementara itu, beliau berkata, anggota dewan eksekutif negeri Kelantan boleh digambarkan sebagai "pegawai kebajikan" kerana banyak penduduk tempatan akan meminta bantuan mereka terutama dalam keadaan sekarang, yang bermaksud bahawa wang dari kenaikan gaji akan diserahkan kepada rakyat.

"Selama masa pandemi Covid-19 ini, rakyat akan pergi ke ADUN mereka untuk meminta bantuan terutama mereka yang terkena wabak itu," katanya.

Dia menjelaskan bahawa kenaikan tersebut mungkin tidak tinggi tetapi cukup untuk mendukung program-program yang dianjurkan oleh kedua-dua ADUN dan anggota dewan eksekutif negeri dalam membantu rakyat.

Beliau berkata, cadangan itu akan dibentangkan pada persidangan DUN untuk persetujuan sebelum dapat dilaksanakan.

Mudah-mudahan, ia akan diluluskan kerana dapat membantu para ADUN dan Exco kerajaan negeri melaksanakan tanggungjawab masing-masing," katanya.
Adun Kelantan bakal dapat kenaikan gaji Adun Kelantan bakal dapat kenaikan gaji Reviewed by admin on 15:29 Rating: 5

No comments

Recent in Recipes

3/Food/post-list